Ostoskorisi on tyhjä!
Kaikkiin Euroopan unionissa myytäviin renkaisiin sovelletaan pakollista rengasmerkintää. EU:n uusi rengasmerkintäjärjestelmä – voimassa 1. toukokuuta 2021 alkaen. Se tarjoaa objektiivista, luotettavaa ja vertailukelpoista tietoa, joka perustuu kolmeen tärkeään renkaan ominaisuuteen: vierintävastus – ja siten polttoainetehokkuus, märkäpito ja vierintämelu. Lisämerkinnät osoittavat renkaan soveltuvuuden ankariin lumiolosuhteisiin (3PMSF-symboli) ja/tai sen pidon jäisissä olosuhteissa, vaikkakin jälkimmäinen koskee vain henkilöautojen renkaita.
Uusi merkintäjärjestelmä kattaa henkilöautojen, linja-autojen ja kuorma-autojen renkaat. Lisätietoja uudesta EU:n rengasmerkintäasetuksesta on saatavilla EU:n komission virallisilla verkkosivuilla
Rengasmerkinnässä on helppotajuisia piktogrammeja, jotka antavat tietoa seuraavista kolmesta renkaan suorituskykyyn liittyvästä olennaisesta seikasta.
Varma pito märissä olosuhteissa on ratkaisevan tärkeää turvallisen ajamisen kannalta. Märkäpitoluokitus osoittaa, miten hyvin rengas toimii märissä olosuhteissa, ja suorituskyky luokitellaan luokasta A luokkaan E. Korkea luokka tarkoittaa lyhyitä jarrutusmatkoja märällä tiellä.
Renkaan vierintävastuksesta riippuen sen polttoainetehokkuus vaihtelee luokasta A (paras polttoainetaloudellisuus) aina luokkaan E. Polttoaineen kulutuksella on tärkeä merkitys taloudellisesta ja ekologisesta näkökulmasta. Tämä johtuu siitä, että alhainen polttoaineenkulutus vaikuttaa myönteisesti ajoneuvon ja erityisesti raskaiden ajoneuvojen hiilijalanjälkeen.
Tämä on renkaan tuottama vierintämelu desibeleinä mitattuna. Merkinnässä melutaso on luokiteltu luokkiin A:sta C:hen.
Vakiomerkintöjen lisäksi on tarvittaessa myös kuvamerkkejä, jotka liittyvät suorituskykyyn vaikeissa lumiolosuhteissa (3PMSF) ja/tai pitoon jäisissä olosuhteissa (vain henkilöauton/C1-renkaat).
Lumipitomerkintä (3PMSF) annetaan talvi- ja AllSeason renkaille, jotka on testattu määritellyissä talviolosuhteissa ja jotka täyttävät vaaditun suorituskyvyn talvella.
Jääpitomerkintä annetaan talvirenkaille, joiden erinomainen jääpito on vahvistettu määritellyssä jääpitotestissä. Nämä renkaat on suunniteltu erityisesti jään ja tiiviin lumen peittämille tienpinnoille, ja niitä tulisi käyttää vain erittäin ankarissa ilmasto-olosuhteissa (esim. kylmät lämpötilat Pohjoismaissa). Jääpitoisten renkaiden käyttö vähemmän ankarissa ilmasto-olosuhteissa (esim. märissä olosuhteissa tai lämpimämmissä talvilämpötiloissa) voi johtaa heikompaan suorituskykyyn, erityisesti märkäpidon, käsiteltävyyden ja kulumisen osalta.
1.12.2024 lähtien pelkkä M+S-merkintä ei enää riitä talvirenkaaksi. Silloin talvirenkaan tulee olla tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin, eli siinä tulee olla edellä oleva ”vuoristosymboli” tai talvirenkaan tulee olla nastoitettu. Myös maastokäyttöön tarkoitettu POR-merkinnällä varustettu rengas katsotaan talvirenkaaksi. O2-luokan perävaunun talvirenkaaksi hyväksytään pelkällä M+S-merkinnällä varustettu rengas 30.11.2029 asti.
Kun renkaat pyörivät, ne taipuvat kohti tien pintaa ja poispäin siitä, mikä johtaa energian menetykseen. Menetetyn energian määrä korreloi renkaan vierintävastuksen kanssa.
Alahaisen vierintävastuksen omaavat renkaat ovat energiatehokkaimmat. Ajoneuvon liikuttamiseen tarvitaan silloin vähemmän tehoa ja vähemmän polttoainetta. Koska renkaiden osuus ajoneuvon polttoaineenkulutuksesta voi olla 20-30 prosenttia, energiatehokkaiden uusien renkaiden valitseminen johtaa suoriin polttoainekustannussäästöihin.
Polttoainetehokkuutta ja liikenneturvallisuutta voi parantaa huomioimalla seuraavat tekijät: